Onze programma's
Bee-Bot
Meer info
Bee-Bot
De Bee-Bot is een vrolijke knalgeel-met-zwarte robot-bij, die op de vloer of op tafel kan rijden over een speciaal kleed met vakken met plaatjes. Met de pijltjestoetsen op z’n rug kunnen kinderen de Bee-Bot op weg sturen, bijvoorbeeld van de boom via de bloem naar de bijenkorf. Zoveel stappen vooruit, dan naar rechts draaien, nog een stapje vooruit… stop.
Zo leren de allerjongste kinderen (vanaf groep 1) al de beginselen van programmeren: stap voor stap de opdrachten invoeren, de Bee-Bot laten rijden, kijken of het klopt, en anders nadenken over waar de fout zat en opnieuw proberen. Logisch en ruimtelijk denken wordt zo gestimuleerd net als het begrip van termen als links, rechts, vooruit en achteruit.
Onder een transparante mat kunnen afbeeldingen worden gelegd. Zo is het werken met Bee-Bots niet beperkt tot een opzichzelfstaande activiteit: Door te variëren met cijfers, letters, vormen, kleuren of begrippen die aansluiten bij actuele thema's, kan de Bee-Bot worden ingezet bij het oefenen van uiteenlopende begrippen en bij beginnende geletterdheid.
Bee-Bots zijn met uitdagende en creatieve (groeps)opdrachten ook prima in te zetten in de middenbouw van het basisonderwijs. Hoe moet je de Bee-Bot programmeren zodat deze achteruit naar de bestemming gaat? Of hoe bereik je de bestemming zónder gebruik te maken van de knop om naar rechts te draaien? En hoe laat je meerdere Bee-Bots op één mat een parcours afleggen zonder te botsen of een synchrone dans uitvoeren?
Digihelden verzorgt workshops ‘Bee-Bot in de klas’ voor leerkrachten. Aan scholen die de workshop boeken, verhuren wij ook sets met zes Bee-Bots in een laadstation, een aantal matten, opdrachtkaarten en lesideeën.
Blue-Bot
Meer info
Blue-Bot
De Blue-Bot is het broertje van de Bee-Bot (en nee, niet blauw, maar transparant, waardoor je goed zicht hebt op de elektronica vanbinnen). De Blue-Bot kan op dezelfde manier worden ingezet als de Bee-Bot (klik hier) of kan met een app op een tablet worden geprogrammeerd. Voor klassen die niet de beschikking hebben over tablets zijn er zogenoemde TacTile Readers, die werken met opdrachtfiches en die de Blue-Bot via bluetooth instrueren. Digihelden verzorgt workshops ‘Blue-Bot in de klas’ voor leerkrachten en verhuurt sets met zes Blue-Bots in een laadstation, een aantal matten, drie TacTile Readers, opdrachtkaarten en lesideeën aan scholen die de workshop boeken.
Code-Wise
Meer info
Code-Wise
Met het CodeWise-kaartspel kunnen leerlingen in tweetallen of in kleine groepjes 'elkaar programmeren'. Op elke kaart staat een opdracht: loop in een bepaalde richting, ga zitten, spring in de lucht... Groepjes kinderen maken spelenderwijs code door de opdrachtkaarten in een bepaalde volgorde te leggen. Ook ingewikkeldere ‘als… dan… anders’-constructies kunnen met de kaarten gelegd worden: ‘Als je een meisje/blij/10 bent, zing dan je lievelingslied, anders roep je 8x HOI’. Dolle pret gegarandeerd! Met de CodeWise-tool in Prowise Presenter kunnen kinderen voor hun favoriete poppetje in een zelf gekozen achtergrond een digitale route programmeren. De programmeertool en het kaartspel zijn heel goed afzonderlijk van elkaar te gebruiken, maar als je ze combineert, krijgen leerlingen nog beter zicht op de stap-voor-stap opbouw van programma’s. Digihelden verzorgt workshops ‘CodeWise in de klas’ voor leerkrachten of leerlingen.
Dash & Dot
Meer info
Dash & Dot
Het robot-duo Dash & Dot is uitnodigend voor kinderen van alle groepen in het basisonderwijs en alle klassen in het voortgezet onderwijs. Ze doen een beetje denken aan de bekende Minions, met één groot oog in hun bolle ‘kopje’. Met een app op de tablet kunnen deze robots op afstand bestuurd worden zoals een speelgoedauto. Maar pas echt interessanter wordt het met de apps waarmee de kinderen Dash & Dot kunnen programmeren, muziek laten maken, doolhoven laten oplossen en figuren laten tekenen. Digihelden verzorgt lessen ‘Dash & Dot’, waarin kinderen in een volledige leerlijn programmeren doorlopen.
Ozobot
Meer info
Ozobot
De minirobot Ozobot (met de doorsnede van een pingpongballetje) is op verschillende manieren te gebruiken en inzetbaar vanaf de middenbouw van het basisonderwijs tot en met de onderbouw voortgezet onderwijs. Ozobot kan lijnen volgen en kleuren ‘waarnemen’: Als hij over een blauwe lijn rijdt, gaat z’n eigen blauwe lampje branden. Ozobot kan ook geprogrammeerd worden met kleurcodes: neem die op in je zelfgetekende parcours. Als Ozobot over zo’n gekleurde streepjescode rijdt, voert hij de ingebouwde instructie uit: rijden in turbo-snelheid, afslaan, een pirouette draaien. Nog een niveau pittiger wordt het als leerlingen Ozobot echt zelf programmeren met de app. Digihelden ontwikkelde leskaarten met leuke en uitdagende opdrachten en begeleidt workshops.
Pro-Bot
Meer info
Pro-Bot
Pro-Bot is een vloerrobot met het stoere uiterlijk van een raceauto. Net als de Bee-Bot en de Blue-Bot kan de Pro-Bot simpel geprogrammeerd worden met de pijltoetsen op het dak. De Pro-Bot rijdt daarmee vaste afstanden en maakt standaard hoeken. Er kunnen echter ook variabele afstanden en hoeken worden gegeven, herhaal’-opdrachten worden gebruikt of vaste procedures worden aangeroepen. Als een viltstift in de robot wordt geplaatst, tekent Pro-Bot de route die hij rijdt. Al werkend met de Pro-Bot ontwikkelen kinderen ruimtelijk inzicht, ze leren de beginselen van programmeren en ze maken op een heel inzichtelijke manier kennis met geometrische vormen. Digihelden verzorgt workshops ‘Pro-Bot in de klas’ voor kinderen maar ook voor leerkrachten en verhuurt sets met drie Pro-Bots, opdrachtkaarten en lesideeën aan scholen die de workshop boeken.
Programmeren kun je leren
Meer info
Programmeren kun je leren
Speciaal voor leerkrachten verzorgt Digihelden workshops rondom boekenserie van Uitgeverij Schoolsupport: ‘Programmeren kun je leren’. In deze workshops maken leerkrachten kennis met de programmeertalen: Logo, Scratch, Python, HTML en JavaScript. Na deze workshops kunnen leerkrachten hun eigen leerlingen (midden- en bouwenbouw van de basisschool) begeleiden bij het aanleren van die programmeertalen.
Python
Meer info
Python
Python is een professionele programmeertaal; die niet werkt met visuele opdrachtblokjes zoals Scratch, maar met tekstopdrachten, die getypt moeten worden via een eenvoudig tekstbewerkingsprogramma. De principes van stap-voor-stap opdrachten (‘doe dit en daarna dat’) is hetzelfde als bij unplugged programmeren of Scratch. Ook de vertrouwde ‘als… dan... anders’-constructies of ‘herhaal tot…’-opdrachten komen terug. In deze cursus van Digihelden verkennen de kinderen de editor IDLE en het Python-programma 'Turtle'. Dat is een soort Logo. Al vrij snel na die introductie gaan de kinderen een eigen programma’s schrijven, bijvoorbeeld het spel 'Rots, papier, schaar'. En voor kinderen die een stapje verder willen gaan, zijn er meer van die uitdagende opdrachten. En natuurlijk is er Digihelden om deze groep kinderen te begeleiden.
Scratch
Meer info
Scratch
Scratch is momenteel de meest gebruikte programmeertaal voor kinderen vanaf een jaar of 10, zeker in Nederland. Het is een visuele programmeertaal. Kinderen hoeven bij Scratch geen regels code in te typen, maar kunnen op het scherm blokjes met bestaande code aan elkaar klikken. Met deze code brengen ze figuurtjes tot leven (zelfgetekend of uit de ruime afbeeldingen-bibliotheek in Scratch). Het ziet er al heel snel heel attractief uit en dat stimuleert tot doorzetten en verder programmeren. In de workshops ‘Scratch met Digihelden’ gaan de kinderen zelf aan de slag met het maken van interactieve verhalen, spelletjes, animaties en muziek.
ScratchJr
Meer info
ScratchJr
ScratchJr is een nog eenvoudiger programmeeromgeving, geschikt voor de jongste kinderen van de basisschool. De kracht van ScratchJr zit onder meer in de eenvoud. Lezen is niet nodig; de code is niet tekstueel maar wordt verbeeld in pictogrammen. Hierdoor voelt werken met ScratchJr als een spel. Het wordt gespeeld op iPads. Digihelden kan in workshops voor leerkrachten aandacht besteden aan ScratchJr of een introductie verzorgen aan groepen kinderen. Er zijn veel uitdagende opdrachtkaarten waarmee de kinderen daarna zelfstandig aan de slag kunnen gaan.
Unplugged programmeren
Meer info
Unplugged programmeren
Vóór kinderen leren een programmeertaal te gebruiken, kunnen ze al leren om ‘te denken als een computer of een robot’. Elk kind snapt wat ‘maak een boterham met hagelslag en eet ‘m op’ betekent. Voor een robot moet deze opdracht opgebroken worden in kleine stapjes: ‘Pak met je linkerhand de broodzak vast’, ‘Maak de broodzak open met je rechterhand’, ‘pak met je rechterhand een boterham en leg die op het bord’… Als kinderen in kleine groepjes deze opdrachten bedenken, zijn ze eigenlijk al aan het programmeren, maar dan zonder computer, oftewel ‘unplugged’. Zo leren ze stap-voor-stap denken en problemen oplossen, dat wordt ook wel ‘computational thinking’ of ‘algoritmisch denken’ genoemd. Digihelden heeft lessen rondom de sandwichrobot, het CodeWise-kaartspel, pixeltekenen, sorteeralgoritmes, beslisbomen enzovoort.
3D-printen
Meer info
3D-printen
3D-printen spreekt tot de verbeelding van jong en oud! Iets zelf bedenken en ontwerpen, dat je vervolgens laagje voor laagje geprint ziet worden… dat heeft iets magisch. Het zelf ontwerpen van driedimensionale objecten stimuleert de ontwikkeling van het creatief denkvermogen en het ruimtelijk inzicht.
In workshops laat Digihelden kinderen ontdekken hoe de ontwerpsoftware werkt en hoe je de 3D-printer aanstuurt om je zelfontworpen objecten te printen. Helemaal fantastisch is om zélf met een groep leerlingen een 3D-printer vanuit een bouwpakket in elkaar te zetten. De kinderen leren zo op onderzoekende en uitdagende wijze de werking van de 3D-printer goed kennen. Ze moeten goed samenwerken en taken verdelen. Deze activiteit past prima binnen de nieuwe leerlijn 'Wetenschap en techniek’ die bij alle basisscholen in 2020 ingevoerd moet zijn.
Overigens is het bouwen van een 3D-printer is ook een heel leuke en waardevolle activiteit voor een team leerkrachten, bijvoorbeeld op een studiedag.
Voor het bouwen van de printer is... tijd nodig. Voor het ontwerpen en printen van 3D-objecten adviseren we ten minste. bijeenkomsten in te plannen. Kinderen kunnen als ze dat willen ook buiten de workshoptijden aan hun ontwerpen werken.
Digihelden verzorgt workshops en gastlessen 3D-printen en -ontwerpen en kan het samen bouwen van een eigen 3D-printer begeleiden. Ook verhuren wij tijdens de workshopweken 3D-printers aan scholen en instellingen, zodat leerlingen er ook tussentijds zelf mee kunnen werken.
Lasersnijder
Meer info
Lasersnijder
Een lasersnijder spreekt evenzeer tot de verbeelding als een 3D-printer: Jij bedenkt en ontwerpt iets en het apparaat maakt het voor je – snel, strak en precies zoals je het bedacht. Zelfs een wat onhandige knutselaar kan met een lasersnijder prachtige dingen maken in hout, karton, plexiglas, leer of papier. In de workshops ‘Lasersnijden’ die Digihelden verzorgt, leren de kinderen hun eigen ontwerpen (in een vectortekenprogramma) omzetten naar een werktekening voor de lasersnijder. Dat apparaat snijdt het ontwerp vervolgens uit materiaal naar keuze. De verbruikte materialen worden aan de school doorberekend.
MakeyMakey
Meer info
MakeyMakey
Waarom zou je computerspelletjes alleen spelen met een toetenbord en een muis? Dat is zo voor de hand liggend... Gebruik ook eens de inhoud van de fruitschaal, bestek, de trappen in de school of de handen van je klasgenoten. Met MaKey MaKey kan dat. In de workshop ‘MaKey Makey in de klas’ gaan de kinderen aan de slag met alles behalve toetsenborden om bijvoorbeeld Flappy Bird of Pac-Man te spelen. In een vervolgsessie gaan de kinderen een pianotrap maken of muziek maken op uiteenlopende voorwerpen. En wie bedenkt nog andere originele toepassingen?
Snijplotten
Meer info
Snijplotter
Een snijplotter is vergelijkbaar met een lasersnijder: Kinderen maken zelf een ontwerp met figuren en teksten en het apparaat snijdt dat ontwerp keurig uit, mooier dan je het ooit met de hand kunt knippen... Als daarbij papier of karton wordt gebruikt, ontstaan leuke scrapbookprojecten, uitnodigingen of kaartjes. Echt spectaculair wordt het als vinyl- of flockfolie worden gesneden: het resultaat kan als sticker worden gebruikt of op kleding worden gestreken. Digihelden verzorgt gastlessen in het gebruik van de vectortekenprogramma’s die nodig zijn om de snijplotter te gebruiken. En natuurlijk nemen we zo’n apparaat mee om de ontwerpen ter plekke te laten uitsnijden of op textiel te drukken.
Stop Motion filmpjes
Meer info
Stop-motion filmpjes
Kinderen vinden stop-motionfilmpjes erg leuk om naar te kijken (denk bijvoorbeeld aan Buurman & Buurman). Maar zelf zulke filmpjes maken is nog veel leuker! In deze workshop van Digihelden bedenken de kinderen zelf een verhaal en een scenario, ze ontwerpen een decor en zoeken voorwerpen en kant-en-klare poppetjes bijeen of ze maken zelf poppetjes (bijvoorbeeld van klei). Met de iPad maken ze vervolgens foto's, waarbij de poppetjes en voorwerpen telkens een klein stukje van plaats of houding veranderen. Op diezelfde iPads monteren ze alle foto’s tot een animatiefilmpje en nemen daar geluiden en muziek bij op.
Mediawijsheid
Meer info
Mediawijsheid
Internet is leuk en soms verslavend, internet is handig, internet is informatief maar soms ook misleidend, internet is verbindend maar soms juist niet, internet kan heel vervelend, pesterig en gevaarlijk zijn. In de leerlijn Mediawijsheid worden kinderen zich (in klassikale lessen) bewust van de werking, de voordelen en de valkuilen van internet en sociale media. Tegelijkertijd verbeteren zij hun informatievaardigheden: waar en hoe vind je wat je zoekt en hoe weet je of informatie betrouwbaar is? In deze leerlijn maken kinderen veel online- en offline-opdrachten, waarbij ze leren om digitale media doelgericht en veilig te gebruiken.
Tiptiles
Meer info
Tiptiles
TipTile is een presentatie-programma voor op digibord, computerscherm of presentatietafel. Hiermee kunnen teksten, audio- of videofragmenten aangeklikt worden, niet vanuit saaie linkjes, maar vanuit tegeltjes met afbeeldingen. Dat ziet er gelikt uit, is eenvoudig te gebruiken en niet moeilijk om te maken. Zo krijgt een spreekbeurt of verslag ‘swag’. Digihelden kan een workshop TipTiles verzorgen voor kinderen van de midden- en bovenbouw maar ook voor leerkrachten.
Drone
Meer info
Drone
Drones spreken tot de verbeelding omdat ze kunnen vliegen waar wij zelf niet zo makkelijk kunnen komen. Zet een drone op tafel en je hebt meteen de aandacht van álle kinderen… Maar een drone is geen speelgoedauto, er zitten veel veiligheids- en ethische aspecten in het vliegen met drones. In de workshop ‘Drones in de klas’ krijgen kinderen achtergrondinformatie over drones, toepassingen, de techniek van het vliegen en de bestaande regels. Vervolgens worden ze uitgedaagd om na te denken over mogelijke toepassingen van drones en om te discussiëren over de bestaande regelgeving. Natuurlijk nemen we ook echte drones mee. De kinderen mogen op het eind zelf die drone besturen – volgens de regels uiteraard. Ook is het mogelijk om de kinderen zelf drones te laten bouwen en daarmee te laten vliegen. Extra leuk als dat in wedstrijdverband gebeurt!
Officeprogramma's
Meer info
Officeprogramma's
Kinderen zijn vaak zó handig op de computer dat we – ten onrechte – veronderstellen dat ze zonder uitleg aan de slag kunnen met Office-programma's als PowerPoint en Word. Ze typen er inderdaad op los, maar als je goed kijkt, zie je ze bijvoorbeeld een groot aantal spaties gebruiken om naar de volgende regel te gaan of kolommen te maken omdat de
Osmo
Meer info
Osmo
Osmo is een leuk en leerzaam spel dat digitaal en ‘echt’ combineert. Kinderen tekenen op papier, leggen Tangram-puzzelstukken, kaartjes met letters, cijfers of woorden voor zich op tafel. Een iPad staat daarachter, verticaal in een standaard, met een speciaal spiegeltje over de camera heen geschoven. Osmo combineert dan het beeld van de echte voorwerpen met het beeld op het scherm van de iPad. Dat heeft iets magisch, kinderen (en volwassenen) vinden het geweldig om ermee te spelen. Er zijn verschillende apps beschikbaar: Tangram-figuren (na)leggen, een op het scherm vallend balletje met lijnen of voorwerpen besturen, woorden oefenen, sommen maken, foto's natekenen, een figuurtje met programmeerblokken besturen, rekenen met pizza's en wisselgeld berekenen. Digihelden heeft standaard een aantal Osmo-opstellingen in de bus om kinderen, ook tijdens andere workshops, extra uit te dagen.
Solly
Meer info
Solly
De zonnestralen-etende robot Solly en zijn lichtgevende vriendje Letty ogen als vriendelijk speelgoed. Ze leren jonge kinderen (vanaf groep 3) spelenderwijs hoe het zit met groene energie. Kinderen leren van Solly over zonnepanelen die energie opwekken; en over hoe energie direct omgezet kan worden in bijvoorbeeld licht, of opgeslagen kan worden voor later gebruik. Digihelden stelt de speelrobots beschikbaar en begeleidt de lessen. Er zijn programma's voor alle groepen.
Webtools
Meer info
Webtools
Speciaal voor leerkrachten is deze workshop waarin diverse webtools aan bod komen. Met allerlei webtools kunnen lessen aantrekkelijker gemaakt worden, wat de motivatie van leerlingen om goed mee te doen vergroot. Kinderen vinden het bijvoorbeeld leuk om een quiz te spelen met bijvoorbeeld Kahoot! en direct feedback te krijgen. Ze ervaren het als een game, niet als een toets en ze leren er meer van. Zo zijn er ook stem-tools, brainstorm-tools enzovoorts. Digihelden behandelt in deze workshop verschillende webtools, deelnemende leerkrachten kunnen hun voorkeur uitspreken voor bijvoorbeeld: Kahoot!, Lino.it, Mentimeter, Popplet, Quizlet, Scrumblr, Socrative, Tricider en ga zo maar door.
Zit met Pit
Meer info
Zit met pit
Kinderen van nu brengen heel wat uren per dag zittend door, veel meer dan hun ouders toen die jong waren. De schermen van laptops, tablets en smartphones zorgen daarbij vaak voor een verkeerde houding van nek, schouders en rug. De kunst is om een gezonde balans te vinden tussen (actief) zitten en bewegen. Het lesprogramma 'Zit met Pit!' is ontwikkeld om kinderen hier op jonge leeftijd alles over te leren en om dat het geleerde tot gewoonte te maken. Voor het verzorgen van 'Zit met Pit'-lessen aan kinderen en leerkrachten werkt Digihelden nauw samen met erkende therapeuten.
Zijn kinderen dan niet uit zichzelf digitaal vaardig?
Volwassenen denken daardoor vaak dat kinderen uit zichzelf wel weten hoe met de digitale wereld om te gaan en geen begeleiding nodig hebben. Dat is een misvatting.
Om de kansen van onze gedigitaliseerde wereld goed en veilig te kunnen benutten, moeten kinderen digitaal vaardig worden.
Digihelden biedt daarom verschillende programma’s aan!
Informatievaardigheden
Aan welke informatie heb je behoefte en wat voor bronnen kun je daarbij gebruiken?
Hoe zoek je naar goede bronnen? Googlen alleen is niet genoeg!
Hoe selecteer je informatie?
Hoe beoordeel je de gevonden informatie op betrouwbaarheid?
En wat als twee sites precies het tegenovergestelde beweren?
Hoe verwerk en presenteer je informatie?
Hoe ga je netjes om met auteursrechten?
Mag je zomaar teksten, foto’s of filmpjes van internet gebruiken?
ICT-(basis)vaardigheden
Hoe maak je bestanden met tekst en plaatjes?
Hoe sla je die zo op dat je ze terug kunt vinden?
Hoe kun je printen vanaf de verschillende devices?
Hoe maak je een goede presentatie met ge-embedde filmpjes?
Omgaan met internet-browsers, hoe sla je favorieten op?
Waarom heb je een wachtwoord nodig en hoe kies je een goede?
Welke gegevens over jezelf kun je wel of juist beter niet online zetten?
Online etiquette: hoe gedraag je je op internet?
Computational thinking
Door kinderen te laten kennismaken met programmeren, leren ze logisch denken, problemen analyseren en opdelen in kleine stukjes, en deze stukjes vervolgens op te lossen. Als kinderen zelf een spelletje programmeren, leren ze nadenken over hoe games in elkaar zitten – en wat een game leuk maakt om te spelen.
Mediawijsheid
Begrijpen: bijvoorbeeld inzien hoe media de werkelijkheid kleuren
Gebruiken: bijvoorbeeld zelf filmpjes maken en online zetten
Communiceren: bijvoorbeeld een account aanmaken en personaliseren en nadenken over privacy
Strategie: bijvoorbeeld hulp krijgen bij of geld inzamelen voor een zelf gekozen goed doel.